zaterdag 13 september 2008

Een bizarre bevolkingssamenstelling

De bevolkingssamenstelling in Auckland vind ik persoonlijk zeer vreemd. Zoals reeds gezegd lopen er veel, heel veel (!) Chinezen rond in de straten van Auckland (misschien wel 50% of meer), maar veel van die Chinezen kunnen inderdaad Japanners zijn zoals Tin vermoedt. Ik zie niet echt het verschil tussen beide en uit de taal valt het ook moeilijk af te leiden, nietwaar?
Maar wat ik echt heel vreemd vind, is dat je hier geen Afrikanen ziet, helemaal geen! Zeer raar om door de drukke straten van een stad met meer dan 1,5 miljoen inwoners te lopen en geen mensen uit bijvoorbeeld Zwart Afrika tegen te komen... Hoe kan dat verklaard worden? Misschien speelt het feit dat Nieuw-Zeeland nooit kolonies in Afrika heeft gehad wel een rol. De binding tussen moederland en kolonie is vaak jaren na de dekolonisatie nog heel sterk, denk maar aan al die Algerijnen in Frankrijk (bv. Zidane!). Toch kunnen we ons afvragen waarom deze mensen dan naar moederlanden zouden trekken die op humanitair vlak soms een echt wanbeleid hebben gevoerd in Afrika, zoals Leopold II in Congo (voor zover ik dat allemaal mag zeggen). Ik weet het niet, misschien heeft het met de taal te maken. Veel Afrikanen spreken Frans en dan is Nieuw-Zeeland met zijn Engels en Maori niet zo interessant. Maar goed, een taal kan je leren en in de Verenigde Staten van Amerika spreken ze ook alleen Engels en daar zijn Afrikanen legio. Maar dat heeft natuurlijk met de slavenhandel van vroeger te maken. Nieuw-Zeeland heeft nooit slaven vanuit Afrika ingevoerd en was - en is - op sociaal/humanitair vlak zelfs een heel progressief land (bv. het eerste land ter wereld met stemrecht voor vrouwen). Ik kan het echt niet verklaren. Misschien zijn Afrikanen van nature meer gehecht aan hun geboorteland of het Afrikaanse continent en gaan ze zich niet snel elders vestigen, tenzij ze gedwongen worden (bv. slavenhandel) of er via de kolonisatie een 'connectie' is met het Westen. Of misschien ligt Nieuw-Zeeland veel te ver verwijderd van Afrika, maar dat lijkt me nauwelijks een argument, want Europa ligt nog verder en Europeanen vind je hier overal. Tenzij het natuurlijk om politieke en economische vluchtelingen van lagere sociale klassen gaat die (met bootjes) via de Canarische eilanden en Spanje wel in Europa geraken, maar natuurlijk niet in Nieuw-Zeeland. Maar gaat het dan niet om een relatief kleine bevolkingsgroep? Moeten we het antwoord wel in de sociale sfeer zoeken? Ik heb in elk geval de indruk dat Nieuw-Zeeland op zich wel open staat voor migranten en vreemde culturen. Bijna elke (blanke) Nieuw-Zeelander heeft over de voorbije generaties heen wel een geschiedenis van migratie om verschillende redenen. Onze gastvrouw, bijvoorbeeld, heeft geneologische roots in verschillende Europese landen. Misschien is de oplossing zeer evident en zoek ik het veel te ver. Laat maar iets weten als je een verklaring hebt voor de (schijnbare) afwezigheid van Afrikanen in een reusachtige Westerse stad als Auckland.
Groetjes, Pieter

4 opmerkingen:

tin zei

Ik wil wel mijn steentje bijdragen, Pieter, naar een antwoord op je vraag. Het voorbije jaar heb ik de kans gehad kennis te maken met verschillende Afrikanen: uit Cameroon, Ethiopië, Tanzania en Kenya. Ze zijn zeker en vast niet allemaal over dezelfde kam te scheren, net zoals Italianen verschillen van Zweden. Maar wat mij opviel in hun cultuur is de hele hechte band die ze hebben met hun familie. Een Afrikaan zal zijn bejaarde grootmoeder nooit in een bejaardentehuis zetten om haar 4 keer per jaar te bezoeken. Zij leven met gans de familie samen, soms letterlijk onder één dak. Tantes, nonkels, kinderen, grootouders. Iedereen is altijd welkom bij iedereen en de kostverdiener onderhoudt degenen die geen werk hebben. Soms dus erg zwaar. De sociale banden zijn totaal anders dan wij ze kennen in Europa of Amerika en zijn veel meer gebaseerd op een fysiek netwerk van 'nabijheid'. Voor sommigen onder hen was het jaar dat ze in België doorbrachten om de Master te doen aan de KULeuven een hele onderneming op sociaal vlak. De meesten onder hen probeerden zelfs een visa vast te krijgen voor vrouw en kinderen voor dat ene jaar dat ze in België verbleven.
Ik zeg niet dat ik alles begrijp van de Afrikaanse cultuur, maar dat ze hun familie een hogere prioiriteit geven dan Europeanen is een feit. Met hogere prioiriteit bedoel ik dan dat het voor hen belangrijk is al hun familieleden dicht bij hen te hebben. Als zij dus zouden overwegen naar het verre Nieuw-Zeeland te trekken en te verblijven, impliceert dat eigenlijk dat ze niet alleen een reis voor zichzelf moeten bekostigen maar ook voor 'close' familieleden.
Voorlopig is dat wat ik kan bijdragen. Natuurlijk verklaart het niet het feit dat er bvb geen Afrikaanse studenten rondlopen....
Ik kan wel eens polsen bij mijn vrienden die ik vorig jaar gemaakt heb...of ze bvb iets hebben tegen Nieuw-Zeeland of ze he ;o)
groetjes
Tin

Anoniem zei

Hoi,

Hoe zit het juist met die migratiestromen en taalgebruik. Ik zit hier nu al tussen een heleboel Afrikanen in Tanzania en heb me suf gezocht naar ene die Frans spreekt. Het lijkt wel dat er zowaar meer zijn die Engels spreken.

Daarna heb ik geprobeerd wat het zou geven om vanuit Afrika bij jullie op bezoek te komen. Ten eerste is er slechts 1 vlucht in de richting, namelijk met SOuth African naar Australie vliegen en anders moet je via lange omwegen langs het midden-oosten of Europa omvliegen. En hoe dan ook kost een ticketje al snel 2,000 EUro, dus gaan we de volgende vakantie wellicht weer richting Europa plannen , en misschien denken de Afrikanen er ook zo over.

Groetjes,

Bart De Bruyne

Anoniem zei

Hoi Pieter,

Ben eindelijk op jullie blog geraakt (ben geen blog mens). Foto's zien er verrukkelijk uit. Zucht. Misschien volgend jaar daar iets zoeken...

Dat gebrek aan Afrikanen lijkt me heel eenvoudig: ticketje Europa-Nieuw Zeeland is goedkoper dan ticketje Afrika-Nieuw-Zeeland. Laat staan het verschil in ticketje Afrika-Europa en Afrika-Nieuw-Zeeland.

In Afrika wonende, is voor ons (2 volw, 1 kind, 1 infant) het prijsverschil tussen naar Belgie reizen of naar Nieuw-Zeeland reizen, meer dan 6000 USD(!). Vandaar dat we helaas ook niet naar Nieuw-Zeeland gaan reizen (is voor als we veel geld verdienen)

Een reden van het prijsverschil: Het aantal Afrikanen dat zich een ticket kan permitteren, ligt veel lager dan in gelijk welk ander werelddeel, dus minder vliegtuigen, dus langs Europa of Zuid-Afrika rond om in Nieuw-Zeeland te geraken, dus duurder.

Wat betreft de sterke familiebanden, dat is absoluut zo. Alleen is nu net Tanzania het land bij uitstek waar een gezin niet samenwoont, maar elk aan de andere kant van het (grote) land. Kinderen worden standaard bij familie opgevoed, niet bij mama en papa (en dat is toch zo in meerdere Afrikaanse landen). Sociale banden zijn heel belangrijk, maar bvb mensen van dezelfde stam, dat is ook een sociale band, en ih buitenland zal die - bij gebrek aan andere - doorwegen. Het zou ook helemaal niet verklaren waarom er in Europa wel veel Afrikanen zitten, en in Nieuw Zeeland niet, ver is ver.

Nog een vraag: ik dacht dat Nieuw Zeeland een kolonie geweest is, geen kolonisator. (dus wel Nieuw-Zeelanders die naar Engeland gaan, bvb, maar Afrika zit daar voor niets tussen, of wel?) Of sla ik de bal helemaal mis?

Nog heel veel plezier ginder en veel uitstapjes!

Bernadette

Anoniem zei

Hey,

Bedankt voor al deze berichten! Dat maakt alles veel genuanceerder! Het vliegtuigticket zou inderdaad misschien wel de doorslag kunnen geven. Nieuw-Zeeland is inderdaad een gekoloniseerd land (en dus niet de kolonisator) geweest door allerlei volken, vooral (en uiteindelijk) door de Engelsen die het land als "hun boerderij aan de andere kant van de wereld" beschouwden. Intussen heb ik van de gastvrouw gehoord dat er bepaalde wijken in Auckland zijn waar wel Afrikanen wonen, maar het fijne weet ik niet van...