maandag 29 september 2008

Afrikanen in Auckland, correctie

Hey iedereen,
Eerst en vooral hartelijk bedankt voor jullie reacties. In deze weblog geven we onze indrukken weer en proberen we een verklaring te geven voor wat we zien. Door jullie reacties en correcties kunnen we onze opvattingen wat bijstellen en komen we ooit misschien te weten in wat voor een land we precies terecht zijn gekomen! Bart gaf terecht aan dat je in sommige delen van Afrika ver moet gaan zoeken om een franssprekende Afrikaan te vinden; ze kunnen eerder Engels dan Frans in bijv. Tanzania. Op zich is dat niet zo verbazingwekkend, want Engeland heeft vroeger een hele resem kolonies in Afrika gehad, vooral aan de oostkant. Onze gastvrouw heeft me een paar dagen geleden trouwens verteld dat er wel degelijk Afrikanen in Auckland zijn, maar dat ze in bepaalde wijken van de stad wonen en niet naar het stadscentrum gaan. Meer kan ik daar voorlopig niet over vertellen. Het blijft me in elk geval intrigeren.
Groetjes, Pieter

1 opmerking:

tin zei

ja, wat Afrikanen spreken als tweede taal of als voertaal hangt echt af van welke hun kolonisten waren. in de master zat er een Cameroonees, daar sprak ik Frans mee, maar met gasten uit Tanzania sprak ik Engels. En met Ethiopiers ook, maar die zijn nooit gekoloniseerd geweest (als enigste land in Afrika! zijn ze trouwens heel trots op). Zij hebben dus nog hun eigen taal (Hamarinia) maar spreken ook heel vlot engels, dat ze op school leren.