zondag 14 september 2008

15-09-08: Onze eerste schooldag

Vandaag was een spannende dag voor ons. We moesten voor het eerst naar school, en voordat we helemaal zeker waren van een plaats in onze cursus, moesten we een placement test doen. Het was dus even stressen voor de uitslag. Vooraleer we de test deden, werden we welkom geheten door een van de leraressen van de school. Ook konden we meteen kennis maken met een aantal andere nieuwe studenten. Ze komen vooral uit Japan, Zwitserland en Belgie. Na de eerste introductie was het wachten op een plaats achter de computer voor de test. Met trillende handen begon ik eraan. Er waren een aantal gemakkelijkere vragen, en een aantal moeilijkere, waar ik toch twee keer moest nadenken, tot zeer moeilijke waar ik moest gissen. Uiteindelijk, na twintig minuten kon ik op de verlossende groene knop drukken die me naar het eindresultaat zou leiden. En ik was zoooo blij als ik zag wat ik had gescoord: 87%!! Ik was echt heel erg opgelucht. Pieter was na mij aan de beurt, en ook hij kon zijn zenuwen nauwelijks bedwingen. Gelukkig heeft hij zijn verstand en sereniteit kunnen bewaren en scoorde hij ook een mega score van 84%. De lerares zei dat we het echt heel goed hadden gedaan, en dat de CAE voor ons een goede cursus is. Er waren aan het begin miss vijf tot zeven mensen die voor de CAE gingen en uiteindelijk waren wij en nog een ander meisje die net 61% haalde de enigen die met glans door de test zijn geraakt. Met als resultaat dat onze groep uit slechts vijf mensen bestaat (er waren nog twee Koreaanse meisjes die we niet eerder hadden gezien in de klas).
Na de test kregen we een orientatie sessie van anderhalf uur over de school en de verschillende activiteiten die ze plannen. Ook kregen we nog wat verdere uitleg over de homestay, die voor ons heel bekend in de oren klonk, vermits we hier al een weekje zitten. Na de orientatie zijn we met een groepje gaan eten. Daar hebben we ons Frans nog wat geoefend, vermits er een aantal franssprekenden bijzaten. Na de lunch begon dan onze eerste les. In de voormiddag hebben we drie uur les en in de namiddag twee (elke dag, behalve vrijdag alleen in de voormiddag). We hebben Molly en Ella als leraressen. Molly hebben we vandaag reeds gehad en die is echt wel vriendelijk en gedreven. Ella hebben we vanochtend ontmoet en die ziet er ook heel vriendelijk uit. We hebben het dus getroffen :)
Na de les hebben we de councelor van Belgie ontmoet. Ze spreekt Frans, maar dat is voor ons niet echt een probleem. Zij gaat met ons morgen een bankrekening openen. Dat kost hier blijkbaar helemaal niks, nul, nihil, zero... Zalig dus. Ook gaat ze met ons naar het postkantoor voor een taxnummer te krijgen. Dat hebben we nodig als we willen werken in Nieuw-Zeeland. Dat kost ook helemaal niets, en we zijn niet verplicht om dan werk te zoeken. We hebben het dan gewoon in case...
Mijn eerste indruk van de school en de mensen op de school is zeer goed. Het zijn echt vriendelijke mensen en ook de medestudenten zijn tof. Onze counselor vertelde ook dat je op deze school veel contacten maakt, waardoor je weer andere dingen kan ontdekken in Auckland en Nieuw-Zeeland die ons weer op een andere weg kunnen zetten. We laten ons dus verrassen :)
Om even op een paar vraagjes te antwoorden die we in de reacties zijn tegengekomen:
Of het Engels hier moeilijk verstaanbaar is? Wel, laat ik zo zeggen, dat valt wel mee. Er zijn mensen, zoals onze gastvrouw die en vrij sterk kiwi-accent hebben en waar het soms wat extra moeite kost om bepaalde dingen te verstaan. Een voorbeeld is dat ze iets zegt dat klinkt als "the Beard is deed", als ze eigenlijk zegt "the bird is dead". Maar als ge dat eenmaal weet valt het allemaal wel mee. Het is gewoon even aanpassen. Gelukkig geven ze op deze school heel verstaanbaar, Cambridge Engels.
De prijzen van het openbaar vervoer zijn afhankelijk van het soort vervoer. De ferry is niet zo duur. Gisteren hebben we onze uitstap naar Devonport gemaakt en het was 5 euro per persoon heen en terug. De bus daarentegen is over het algemeen wel wat duurder. Vooral voor een maandabonnement moet je zo'n 120 dollar neertellen. Dat is ongeveer 60 euro. Dat is wel redelijk duur. Nu we hier op school zitten kunnen we wel kortingen krijgen op kaarten voor 10 of 20 ritten. Wij zitten echter niet zo ver van het centrum en hebben tot nu toe alles te voet gedaan. Dat heeft ook zo zijn voordelen voor de lijn :)
Het eten bij het gastgezin wordt 's avonds altijd door de gastvrouw klaargemaakt. Ik heb wel al voorgesteld om te helpen, maar ze doet het blijkbaar graag zelf. Ik heb haar wel gezegd dat ik ook gerust eens wil koken, maar ik denk dat we eerst tot een zeker vertrouwen-in-de-keuken-niveau moeten komen vooraleer het zover is ;) 'S ochtends eten we thuis, maar zorgen we er zelf voor (hiermee bedoel ik dat zij niet naast ons staat om onze boterhammen te smeren) en 's middags zorgen we zelf voor ons eten. We hebben alle vrijheid van de wereld. Als we niet thuis eten 's avonds moeten we dat gewoon even laten weten. Voor de rest komen en gaan we zoals we dat zelf willen.
Vanavond gaan we ons eens gezellig voor de tv zetten met een dvdtje (die we hebben gehuurd voor 0.8 euro!!) en daarna genieten van een goede nachtrust voordat we terug beginnen aan een nieuwe schooldag.
Big huggies van Kaat

6 opmerkingen:

tin zei

Proficiat mensjes voor het slagen voor het toegangsexamen (zo moogt ge het wel noemen he)!!! Keigoe!! Het klinkt allemaal superleuk. Ik heb eigenlijk al zin om jullie eens te bezoeken of zo :o) Maar kzal maar eerst zorgen dat ik hier voor alles in orde ben...
Ik heb geen zin in morgen (dinsdag)...ik ga samen met Leen haar meubels voor haar kot verhuizen. Ze heeft een camionetje bij Avis gehuurd dat we om 8u smorgens moeten ophalen, alles inladen, rijden, efkes bij Ikea stoppen om bureau te kopen, rijden, alles uitladen, beetje monteren, terug rijden, buske afgeven. En al het rijden moet ik doen...aiai.. TIN = DOOD :D ik zal iets laten weten als ik herrezen ben!
toedels :o)
tot dan!!
Tin

Anoniem zei

Tof dat jullie het zo goed stellen.Jullie reisverhalen en eerste indrukken hebben we met veel plezier gelezen. We gaan toch nog even Pieters afwassen bestuderen.
groetjes aan Kaat en Pieter.
mama

Anoniem zei

dikke bravo voor dat schitterend resultaat
we lezen telkens met veel plezier jullie verslagen, net alsof jullie in leuven zijn ;o))
dikke kussen
hier is het tijd om te slapen
mama

Anoniem zei

Dear Kaat and Pieter,

My sincere congratulations for passing the admission test with such an excellent result. I really am proud of you!

Thanks for answering the burning questions I had about the public transport, the cooking arrangements, etc.

I hope you will soon publish some photographs of the school, your teachers and the other students. Are the other students approximately the same age as you?

Enjoy school, enjoy NZ, enjoy life.

Dad

Anoniem zei

Pieter en Kaat,

een dikke proficiat voor de geslaagde toegangstest en nu nog de moed om vol te houden. Maar dat zal wel lukken in zo'n mooie omgeving!

Groetjes,
Ingrid.

Anoniem zei

Gevonden hoe ik een reaktie moet plaatsen!!

Zeg, hebben jullie telefoon? Als je je lid maakt (via de computer) van Jajah kunnen wij gratis tussen onze telefoons bellen!! Heel gemakkelijk om je lis te maken en je belt met de gewonene telefoon!

Daag,
Renild.