donderdag 30 oktober 2008

Hoe kan je Maori's en Islanders herkennen?

Hoi iedereen,
Alles goed in Belgie, Tanzania, Frankrijk, Spanje en Luxemburg? Sorry dat ik nog niet op alle vragen heb kunnen antwoorden, maar beetje bij beetje probeer ik jullie toch van wat informatie te voorzien.
Het is niet zo gemakkelijk om een 'typische' Maori te beschrijven. Maori zijn donker van huidskleur, maar niet zo donker als mensen uit bijvoorbeeld Midden-Afrika. Ze zijn eerder lichtbruin van kleur en sommigen hebben tatoeages op hun gezicht. Als we in december in Rotorua zitten (een stad op het noordereiland) zal ik een aantal foto's van Maori trekken, want daar leven er bijzonder veel. Als je door Auckland wandelt dan valt het op dat er hier heel veel dikke, grote mensen zijn met lichtbruine huidskleur, zeer donker haar, een rond gezicht en bolle wangen. In het begin dacht ik dat dat deze mensen Maori waren, maar meestal blijken het 'Islanders' te zijn: mensen van Fiji, Vanuatu, Tonga, Samoa of een ander Pacifisch eiland. Als ik zeg dat deze mensen vaak 'dik' zijn, druk ik me nog zeer bescheiden en zacht uit; ze zijn echt reusachtig. En ze trekken allemaal als twee druppels op elkaar; het is precies alsof je dezelfde persoon honderd keer tegenkomt op straat, telkens met andere kleding... In een rapport van het WHO heb ik gelezen dat de bevolking van de Pacifische eilanden Tonga en Nauru gemiddeld genomen (wereldwijd) het dikst is; negen op de tien volwassenen lijden daar aan overgewicht (BMI > 25). Over het algemeen wordt dit toegeschreven aan de ongezonde eetgewoonten van de mensen op de Pacifische eilanden: veel fastfood en gefrituurd eten. Mijn leerkracht vertelde eens dat veel Islanders 's ochtends, s' middags en 's avonds gefrituurd eten nuttigen. Het probleem is dat "dik zijn" in sommige culturen als een teken van rijkdom wordt beschouwd en de mensen de kilo's er liever zien bijkomen dan dat ze verdwijnen. Het lijkt me allemaal niet zo gezond; voor dietisten is er hier werk genoeg denk ik. Dus, om een lang verhaal kort te maken: Maori en Islanders kan je - algemeen beschouwd - aan de kilo's herkennen. Maar we mogen mensen hier natuurlijk niet op vastpinnen: er zijn uiteraard ook dikke Maori's en ik vermoed dat er ergens ook wel slanke Islanders rondlopen... Het is in elk geval een interessant gegeven om meer diepgaand te bestuderen!
Groetjes, Pieter

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Pieter,

Alvast bedankt om met woorden uit te leggen hoe de oorspronkelijke bewoners van NZ er uit zien. Ik noteer wel dat we nog enkele fotos te goed hebben om dat verschil tussen Maori's en Islanders met eigen ogen te kunnen aanschouwen.

Als de gezichtstatoeages van de Maori's even kunstzinnig zijn als hun houtsnijwerk, dan is dat zeker een close-up foto waard. Vooraleer ge zo'n foto maakt, moet ge wel even vragen of het mag, want de eigenaar van de tatoeage zou kunnen denken dat ge zijn geest wilt inblikken.

Groetes van paul