dinsdag 28 oktober 2008

Auckland museum

Hoi iedereen,

Je wil je algemene kennis wat bijschaven dus ... wandel je een museum binnen. In de eerste zaal bekijk je alle voorwerpen zeer grondig en lees je de bijhorende informatie met gretige ogen. Maar na de derde zaal begint alles vaag te worden en als het een beetje meezit kan je nog net de titels van de informatiepanelen lezen. Vanaf dan gaat het alleen maar bergaf totdat je het beruchte 'museumsaturatiepunt' bereikt. Totaal overprikkeld en smachtend naar verse lucht baan je je een weg door de laatste zaal op zoek naar een frisse pint.
Wel, het Auckland Museum behoort tot een andere categorie. Er is veel te zien, maar je geraakt niet overprikkeld door de informatie. Bijzonder aangenaam. Er waren vier dingen in dit museum die mij diep geraakt hebben. Laten we een korte tocht maken door het verleden!

1. Moa





Toen ik oog in oog met deze reusachtige vogel kwam te staan, werd ik helemaal stil vanbinnen. Met zijn hoofd ergens in de stratosfeer had hij mij al van ver zien aankomen. Zijn machtige blik, zijn gespierde poten, ... indrukwekkend! Deze vogel zou je spontaan ergens in het Krijt- of het Juratijdperk plaatsen, maar hij is veel minder oud. Enkele eeuwen geleden liep hij hier nog rond. De Maori hebben er echter zo intensief op gejaagd dat hij nu uitgestorven is. Ook deze uithoek van de wereld is dus niet gespaard gebleven van... De romantische ziel in mij begint dan weg te dromen. Wat als Nieuw-Zeeland nog niet ontdekt zou zijn? Dan zou dat beest nog door de bossen lopen, als een dinosaurus jagend op... euhm... op... planten (de Moa was herbivoor). Goed, terug naar de realiteit. In Nieuw-Zeeland doet het gerucht de ronde dat er nog Moa's zouden rondlopen, in afgelegen bergstreken, maar dat is tot nu toe nog niet bewezen. De Moa in Nieuw-Zeeland is zoiets als het monster van Loch Nes in Schotland; intrigerend, maar... Tot zover de Moa.
2. Een oorlogskano van de Maori





In deze prachtige oorlogskano konden 100 krijgers zitten. Hij is 25 meter lang en volledig versierd met houtsnijwerk. Deze kano's zijn gemaakt van een enkele boomstam die ze hebben uitgehold. De kano's werden zelfs gebruikt om grote tochten over de Pacifische oceaan te maken. Bijzonder indrukwekkend! Het feit dat ze zo'n reusachtige boot uit een boomstam kunnen maken is niet zo verwonderlijk, want Nieuw-Zeeland heeft de langste bomen ter wereld (als we de sequoia's in Amerika even vergeten), met bijzonder dikke stammen. Het blijft natuurlijk een indrukwekkend staaltje van vakmanschap.

3. Vlinders



Dit zijn jammer genoeg geen Nieuw-Zeelandse vlinders, maar ze zijn bijzonder prachtig. Als je naar deze vlinders kijkt moet je toegeven dat Moeder Natuur zeer artistiek is. Wie of wat zorgt ervoor dat die vlinders zo mooi zijn? Wat zit daarachter? Zouden deze vlinders van elkaars kunstwerken genieten? Ergens voel ik me alsof ik mijn 'moraal' moet laten onderzoeken; ik zit daar naar een kerkhof van dode dieren te kijken en het enige dat ik voel is innerlijke vreugde bij het aanschouwen van zoveel schoonheid.
4. Algemeen (Maori cultuur)



Het houtsnijwerk van de Maori is onbeschrijfelijk mooi. In het maorihuis op de foto was elke vierkante centimeter op de een of andere manier versierd, en toch was het heel rustgevend om in dat huis te zitten. Toen ik dit huis binnenwandelde waande ik me ergens in een geheimzinnige tempel midden in een uitgestrekt regenwoud. In de verte weerklonken de oorlogskreten van Maorikrijgers die op Moa's jaagden... Zalig.
Eigenlijk, of je nu in Nieuw-Zeeland, of in Mexico, of in Tervuren, of ergens anders door een geschiedkundig museum wandelt, je krijgt altijd hetzelfde te zien. Ook de verhalen en de gebeurtenissen zijn min of meer van dezelfde aard. Het gaat meestal om een bepaald volk dat uit verschillende stammen bestaat. Ze geloven in verschillende goden en doen allerlei magische rituelen. Ze hebben mooi houtsnijwerk (meestal met een religieuze betekenis) en jagen op wild met speren en pijl en boog. De verschillende stammen strijden onderling voor de beste stukjes grond en de ouderen genieten veel respect en aanzien. Ze hebben allerlei mythes die het ontstaan van de aarde of de natuurelementen verklaren. Dan komt er een boot met Westerse avonturiers die er andere ideeen en gewoonten op nahouden en die na verloop van tijd het gebied inpalmen. Na een aantal oorlogen wordt er een verdrag gesloten waarin beide partijen een beetje water bij de wijn doen, hoewel er toch altijd een partij is die uiteindelijk met de beste wijn gaat lopen. Na de avonturiers, de missionarissen en de goudzoekers arriveren de toeristen die continu foto's trekken terwijl ze naar de traditionele dansen kijken. Na de voorstelling kopen ze een klein houten beeldje dat hen geluk in het verdere leven zal brengen en vervolgens reizen ze verder naar de volgende attractie. Sorry dat ik er zo ongenuanceerd over praat, maar in grote lijnen komt het hier toch op neer. En dat is ok, denk ik. Zo evolueren de dingen nu eenmaal en ik denk dat het goed is dat mensen de wereld rondreizen om uit te zoeken hoe 'anders' het 'andere' eigenlijk is. Hehe, toen ik het Maorihuis binnenwandelde dacht ik in eerste instantie aan "foto's trekken". Pas nadat ik alles op de gevoelige plaat had vastgelegd, drong de mysterieuze omgeving tot me door. Een unieke ervaring, maar toch vreemd...
Groetjes,
Pieter

4 opmerkingen:

tin zei

ik vind foto's trekken bijna een ziekte geworden...mensen kijken continu naar dingen door een lens zonder echt te ZIEN. wat blijft erover? een vage herinnering en beelden op papier of een scherm die de sfeer, de grootsheid en schoonheid nooit volledig kunnen weergeven. ik verkies daarom nu om maar enkele foto's te maken van plaatsen waar ik naartoe ga...en des te meer te ZIEN en op te slaan op mijn harde schijf :o)
ziet er heel mooi uit wat jullie allemaal zien!!! ik ben stiekem toch een beetje jaloers op jullie hoor ;o)
kusjes
tin

ps. ik heb een appt gevonden in groot-bijgaarden, juist buiten brussel! de komende 1 tot 2 jaar is mijn leven dus in brussel. nadien hoop ik toch ook verder dan belgie te kunnen gaan.

Anoniem zei

hoi Pieter,

Ik apprecieer altijd enorm je documentaires. Het houdt onze algemene kennis ook wat op peil. Of zoals bernadette zegt - altijd heel interessant al heb je wel de wikipedia nodig om berichten van je te lezen.

Doe zeker zo voort en dan ook nog eens een pluim voor de aangename vindingrijke schrijfsteil.

Groetjes,

Bart

Anoniem zei

Dag Pieter,

Ik sluit me helemaal aan bij je broer en feliciteer je met je schrijfstijl. Je blogartikels zijn altijd heel leuk om lezen. Soms denk ik dat je maar eens een artikel moet schrijven voor "Vlamingen in de wereld" of een boek dat jullie wedervaringen in Nieuw Zeeland vertelt.

Ik heb de passage met je overwegingen ivm het verloop van de geschiedenis (de stammen, de kolonisatoren, de missionarissen, de musea en de toeristen) een paar keer gelezen en stel me de vraag wat de volgende stap zal zijn als alle mensen op aarde eenmaal weten hoe het er op alle andere plaatsen in de wereld aan toe gaat en in het verleden is aan toe gegaan. Gaan we dan rijp zijn voor de andere dimensie? Ons verplaatsen in tijd en ruimte. Met de teletijdmachine van professor Barabas terugvliegen in de tijd om de oerknal van dichtbij mee te maken, of ons naar een ander melkwegsysteem laten flitsen op zoek naar levende wezens.

Prachtige fotos. Vooral de Moa en het traditionele houtsnijwerk van de Maoris hebben indruk op mij gemaakt.

Groetjes van Paul

Anoniem zei

pieter, je vertelt op een boeiende en meeslepende manier, een talent dat je zeker verder mag ontwikkelen, wie weet een schrijver van reisverhalen in spé !!
zoals tin schrijft de foto's zijn tof voor de thuisblijvers maar kunnen nooit het gevoel en de indrukken vatten, geef jullie ogen dus maar de kost en bewaar de schat binnen in jullie zelf
dikke kus
anne