zondag 5 oktober 2008

huisprijzen (correctie)

Hey!

Ik wil nog iets toevoegen aan mijn reactie op Paul's reactie op het bericht over de (huis)prijzen en lonen in Nieuw-Zeeland. Vermits ik ook een foto wil tonen moet ik het wel in een 'vers bericht' weergeven.
Mijn meest recente bevindingen blijken Paul gelijk te geven. Ik ben eens in de krantjes gaan kijken naar de huizen die te koop worden aangeboden en de gemiddelde prijzen liggen gevoelig onder de 1 Miljoen NZ$ (vooral buiten Auckland). Enkele voorbeelden:

1) Huis met vier slaapkamers / grondoppervlakte = 1985 vierkante meter (!!!)/ in Mangawhai

= NZ$ 660.000

2) Huis met 2 slaapkamers en 2 badkamers / op 400 meter van de zee / in St Heliers

= NZ$ 530.000

3) Klein huisje met twee slaapkamers / rustig gelegen in een doodlopende straat / Waiheke Island

= NZ$ 398.000

Zo, dit zijn maar enkele voorbeelden, maar het is duidelijk dat er heel wat goedkopere huizen in Nieuw-Zeeland zijn, die toch wat te bieden hebben (grote tuin, mooie ligging, veel slaapkamers, ...). Ik denk dat onze gastvrouw eerder de betere huizen in de rijkere wijken van Auckland bedoelde (zoals Ponsonby), toen ze het over huizen van 1.5 miljoen dollar had. Op de foto is zo'n huis weergegeven (= het huis naast het onze). Het is een groot, mooi, duur huis, maar er wonen wel vier families in. Op de website van het 'Department of Statistics' in Nieuw-Zeeland staat ook veel relevante informatie, maar dat moet ik nog uitpluizen...




Zonnige groetjes vanuit Auckland!
(bij wijze van spreken, want ze hebben voor maandag tot donderdag regen voorspeld...)

Pieter

1 opmerking:

Anoniem zei

Het mysterie is ontrafeld.

Ik ben ook op de website van het Department of Statistics gaan kijken. Er zijn voor Kaat heel interessante gegevens over de criminaliteit in NZ (http://www.stats.govt.nz/analytical-reports/crime-in-nz/default.htm). Er is een heel rapport over de evolutie van de misdaad tussen 1996 en 2005.

Als je echter op zoek bent naar enkele economische basisgegevens vond ik de website "New Zealand Immigration Guide" (http://www.emigratenz.org/) wel interessanter.


Bedankt voor al dat nieuws.

Groetjes,

Paul