donderdag 19 maart 2009

Mijn stage bij youth Law

Beste allemaal,

Ik heb al een tijdje beloofd om eens een bericht op de weblog te plaatsen over mijn stage. Voor degenen die het niet weten, ik doe stage bij een vzw met de naam Youth Law. We werken er met in total 8 vaste werkkrachten, voornamelijk advocaten. Hun job is om advies te verstrekken voor jongeren tot en met 24 jaar die problemen ondervinden op vlakken zoals familie, criminaliteit, verkeer en onderwijs. Dit gebeurt meestal via de telefoon, maar ze kunnen ook de clienten ontmoeten en hen helpen bij het oplossen van de zaak. Ik werk er van maandag tot vrijdag van 10 tot 15 uur. Ze zijn wel flexible, dus ik mag ook wel eens een dagje vrijaf nemen, of eens wat vroeger vertrekken.

De sfeer is in ieder geval zeer goed. We zitten allemaal aan ons eigen bureau, maar in een grote ruimte, dus we zitten apart bijeen... Er is ook niet echt iemand die de baas is, en ze gaan redelijk informeel met elkaar om. Het is dus niet alleen hard werken, maar ook mopjes vertellen en vertellen wat we allemaal meemaken buiten de werkuren. Het zijn ook allemaal vrij jonge mensen die wel te vinden zijn voor een gezellige babbel.

De persoon die mij onder haar hoede heeft heet Neha Patel. zij moet er op toezien dat alles goed verloopt en dat ik werk heb. Ik krijg niet alleen werk van haar, maar ook van de anderen op het werk. Het leuke is, dat ze mij in zoveel mogelijk verschillende activiteiten proberen te betrekken. Een voorbeeld hiervan is dat ik vorige week woensdag met Ben (een andere collega uit Schotland) naar een school ben meegegaan waar ze een training sessie hadden met kinderen van 8 tot 10 jaar. Het was in de vorm van een spel gegoten en de bedoeling was dat ze zovaal mogelijk te weten kwamen over het feit dat kinderen fundamentele rechten hebben. Het was een zeer leuke ervaring. Van 20 tot 22 april ga ik, terug met Ben, naar Napier. Daar vindt een tweedaagse seminarie plaats met jongeren tussen 15 en 18 jaar over wergeving. Het moet jongeren aanzetten om werk te zoeken nadat ze van school komen en moet hen laten zien wat hun rechten en plichten zijn. Ik mag mee en ik mag zelfs een seminarie doen als ik dat wil. Ik weet nog niet of ik het ga doen, vermits ik neit veel weet over de employment wet in NZ.

Verder mag ik er ook bijzitten als clienten op afspraak komen en ik heb ook gevraagd of ik meemag gaan als er iemand een jongere moet vertegenwoordigen in bemiddeling. Ik neem ook regelmatig de telefoon op en luister naar het verhaal van de clienten. In het begin vond ik dit wel spannend, omdat het vaak emotionele telefoontjes zijn en omdat ik niet altijd begrijp wat ze zeggen, omdat het niet mijn moedertaal is en ik tegelijkertijd moet noteren wat ze zeggen. Sommige klanten hebben dan nog eens een vreselijk accent, wat het alleen maar erger gemaakt. Het is gewoon belangrijk om te tijd te nemen met de klanten en om ze te laten voelen dat je naar hen luistert. Naast al de leuke jobjes, moet ik ook wel eens stomme jobjes doen, administratie, maar dat hoort er nu eenmaal ook bij. Het is nog wel redelijk veel computer werk, maar ik vind het over het algemaan gezien interessant en leerrijk. Aan het einde van mijn stage krijg ik een verslag over mijn prestaties, wat natuurlijk heel goed op mijn cv gaat staan. Hopelijk is het dan wel een goed verslag :)!

De website van mijn stageplek is www.youthlaw.co.nz. Daar kan je zien waar ze zich zoal mee bezig houden en wie er zoal werkt. Het is wel een oude website, dus sommige van de mensen die erop staan werken er niet meer.

Veel groetjes, Kaat

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Kaat,

fijn nog een berichtje van jou op de blog te lezen. Ik kan er van meespreken dat telefoneren in een vreemde taal niet altijd vanzelfsprekend is, zeker als het met een sterk accent is.

Groetjes,
Ingrid & ...

Anoniem zei

Waw, lijkt leuk, maar waarschijnlijk soms emitioneel zwaar werk Enfin, zo'n ervaring kan alleen maar verrijkend zijn, denk ik, zeker als je in die richting verder wil. Doe het goed.
Niek