maandag 22 december 2008

Beste allemaal,
Ondertussen zijn we al efjes verder en zitten we van de zon te genieten in Wanganui, aan de Westkust. Sinds White Island zijn de mooie indrukken zeker niet stilgevallen, integendeel. Het Tongariro National Park ligt ten Zuiden van Taupo en is bekend om de actieve vulkanen en de Tongariro Crossing, een dagwandeling doorheen de meest adembenemende landschappen. Wij wilden de Tongariro Northern Circuit doen, een vierdaagse tocht (met 20 kilo op onze rug), met op de tweede dag de Tongariro Crossing. Voor mensen die weten dat ik niet graag wandel klinkt dit misschien heel vreemd. Soms verras ik mezelf nog eens. Bij mij gaat het zo dat ik 's avonds voor de tocht Pieter de oren van het hoofd zaag dat ik niet wil gaan wandelen en dat ik geen zin meer heb, enzovoort... Na een nachtje goed slapen stap ik opgewekt uit bed en moet ik zelfs Pieter uit zijn bed krijgen. Dat lukt meestal wel als ik het woord vulkanen laat vallen :)
In ieder geval. We zijn vrijdag vertrokken voor de eerste dag. Het weer zat goed en de uitzichten waren heel mooi, al zaten de twee grootste bergen gedeeltelijk in de wolken. Na 5.5 uur wandelen, kwamen we aan bij de eerste hut, Waihohonu hut. Heel basic, wel verwarmd. Die nacht was echter geen goede nacht voor mij. Ik had het koud, en niet zomaar een beetje. Met vijf lagen aan lag ik nog te rillen. Bijna niet geslapen dus, heel frustrerend. De volgende ochtend voelde ik me dan ook slap en ik had hoofd- en buikpijn. Daarbovenop was het weer zeer slecht. Na wat gediscussieer hebben we besloten om terug te keren en dat bleek een goede beslissing te zijn geweest. De volgende twee dagen heeft het bijna non-stop geregend en er was totaal geen uitzicht. We hebben dan een kamer genomen in Whakapapa, een dorpje in het Tongariro park en gewacht op mooi weer. Maandag was het dan zover. Met een lichte rugzak deze keer hebben we de Tongariro crossing gedaan. Echt prachtig. De uitzichten die je hebt daarboven zijn de 650 meter klim zeker waard! De foto's spreken voor zich.
Pieter heeft dan nog Mt Ngauruhoe (Mt Doom van in Lord of the rings) beklommen (meer dan 2200 meter). Na een dag vol indrukken waren een warme douche en een lekkere pasta zeker welkom. Vandaag zijn we dan naar Wanganui vertrokken samen met een Engelsman die een lift nodig had en die we al hadden ontmoet in de Waihohonu hut. Vanavond gaat hij ons trakteren op een goed glas wijn, hmmm ;) Geef mij maar een cola :)
Groetjes, Kaat
(ps. foto's volgen later wegens problemen met de pc)

1 opmerking:

Anoniem zei

Liefste Kaat en Pieter,

nu 24 december nadert willen we jullie alvast een warme en onvergetelijke kerstperiode toewensen. Jasper heeft voor jullie een kerstkaart ingekleurd, maar wegens het ontbreken van het adres van de Tongariro Crossing of eender welke andere vulkaan, zal het kaartje zorgvuldig op jullie wachten tot ten laatste mei 2009.